Blog > Komentarze do wpisu

Albania w miniaturze

W muzyczną podróż do Albanii wybraliśmy się w Jaremie, dzięki slajdowej miniaturze Ani Liwyj i Tomka Chabiora, zatytułowanej Góry i pagóry Albanii. Obrazom z tego niewielkiego, bałkańskiego kraju towarzyszyły dźwięki muzyki Michała Lorenca z filmu Bandyta (reż. M. Dejczer, 1995). Michał Lorenc, to jeden z najbardziej znanych polskich kompozytorów muzyki filmowej. Stworzył ilustracje dźwiękowe do ponad 150 filmów, seriali i spektakli teatralnych. W latach 70-tych był bardem i autorem znanym w kręgu piosenki studenckiej i turystycznej. Krótko występował m.in. z Wolną Grupą Bukowina. Jego debiutem filmowym była muzyka do filmu 300 mil do nieba (M. Dejczer, 1989), a popularność zyskał dzięki muzyce do takich filmów, jak m.in. Psy, Prowokator, Złoto Dezerterów, Przedwiośnie czy najnowszego, magicznego Wina Truskawkowego. Jego kompozycje są połączeniem muzyki symfonicznej, z brzmieniami etnicznymi, opartymi na 2-3 chwytliwych melodiach. To barwne i sugestywne dźwięki, które budują niezwykły nastrój oglądanych obrazów. Michała Lorenca często określa się mianem polskiego Gorana Bregovica.

Oglądając góry północnej Albanii, okolice małej wioski Thethi, w sercu Alp Albańskich, słuchaliśmy utworów Taniec Eleny i Mro Iło. Z kolei Requiem bałkańskie stanowiło ilustrację do przekrojowego, albańskiego kalejdoskopu. Poczynając od Tirany przez Kruje - miejsce urodzenia Skanderberga (narodowego bohatera Albanii); spotykane na każdym kroku, górskie i nadmorskie bunkry; Gijokaster - miasteczko z domami krytymi kamienną dachówką; a skończywszy na Apollonii, czyli ruinach starożytnego, greckiego miasta, bizantyjskiego kościoła i klasztoru. Kompozycje ze ścieżki dźwiękowej Bandyty utrzymane są w klimacie folkowym, z charakterystycznymi, bałkańskimi wokalizami (m.in. Kayah), jednakże wykonane w aranżacjach orkiestrowych Sinfonii Varsovia. Niemonotonne i różnorodne - raz żywe i dynamiczne, innym razem spokojne i nastrojowe. To muzyka natury, serca i duszy, która pobudza głebokie emocje. Dźwięki muzyki Lorenca sprawiły, że miniaturę Ani i Tomka oglądało się z zapartym tchem.

Wiele z filmowych kompozycji Lorenca wykonuje również folkowy zespół DesOrient - warszawska formacja czerpiąca inspiracje z folkloru polskiego, bałkańskiego, żydowskiego i muzyki wschodu. Muzycy wykorzystują bogate instrumentarium, grając m.in. na bałkańskich fletach, afrykańskich i arabskich bębnach, instrumentach strunowych z Turcji i Iranu, ale też polskich cymbałach i skrzypcach. Zespół tworzą znakomici muzycy, m.in: Klaudiusz Baran (akordeon, bandeon), Marta Maślanka (cymbały), Robert Siwak (instrumenty perkusyjne), Małgorzata Szarlik-Woźniak (skrzypce), Bogdan Kupisiewicz (gitara), znani z wielu różnych folkowych formacji i projektów. W zeszłym roku ukazała się kompilacja z muzyką filmową Michała Lorenca, nagraną przez DesOrient. Na Muzyce Filmowej (2008) znalazły się znane tematy ze ścieżek dźwiękowych m.in Bandyty, Złota Dezerterów, Przedwiośnia i kilku innych filmów.

Playlista

1. Michał Lorenc - Taniec Eleny (Bandyta, soundtrack, 1997)

2. Michał Lorenc - Mro Iło (Bandyta, soundtrack, 1997)

3. Michał Lorenc - Requiem bałkańskie (Bandyta, soundtrack, 1997)

Jarema, 04.04.2009

środa, 15 lipca 2009, piotrpiegat

Polecane wpisy

TrackBack
TrackBack URL wpisu:

Wirtualne Gęśle