Kategorie: Wszystkie | audycje | muzyka z płyt | pokazy | relacje | zapowiedzi | zdjęcia
RSS
niedziela, 23 lipca 2017

 

Bułgaria - z dala od Złotych Piasków 

Malwina i Artur Flaczyńscy

14.01.2017, Klub Podróży Jarema


Pełna lista utworów ścieżki dźwiękowej pokazu:

01. Trio Mopmu - Kraydunavsko (Torta Bulgarska, 2005)
02. Irfan - Simurgh (Seraphim, 2007)
03. Przewodnik w Orlova Czuka - Les Champs-Élysées (live)
04. Oratnitza feat. Kipri - Tzurni ochi (Oratnitza, 2012)
05. Trio Tzane - Snoshti Sedenki Kladohme (Gaïtani, 2010)
06. Theodosii Spassov - Coloured Glass (Beyond the frontiers, 1995)
07. Boya - Ajde Yano (Dévoïko, 2005)
08. Isihia - Klyuch (Orisiya, 2003)
09. Theodosii Spassov & Stefan Moutafchiev - Právo Horo (The Long Road, 1986)
10. Oratnica - Sharena gaida (Oratnica, 2012)
11. Lot Lorien - Awakening (Eastern wind, 2002)
12. Obraten Efekt - Karagioz (Efekten obrat, 2000)
13. Bulgara - Bear’s Wedding (Bear’s Wedding, 2005)
14. Epizod - O, Shipka! Balgarskiyat bog, 2002)
15. Balkandji - Samodiva (Awake, 2001)
16. White, Green & Red - Sailing (Sailing in the Dark, 1995)
17. Balkandji - Kum Taz Zemja (Awake, 2001)
18. Asen & Milena Group - Bachiana Bulgara (Na srede zemia/The Middle Ground, 2011)
19. Lot Lorien - Mari Mariiko (Eastern wind, 2002)
20. Asen & Milena Group - Aide Mome Da Begame (Na srede zemia/The Middle Ground, 2011)
21. Irfan - Invocatio (Seraphim, 2007)
22. Ivan Hadżijski - Szopska raczenica (Great Masters Of Bulgarian Instrumental Folklore, 2001)
23. Gologan - Kaval reggae (2010)
24. Sredets Chamber Choir - Slava Otcu (Bulgarian Classics - Medieval Orthodox Classics, 2000)
25. Balkandji - Molitwa za spasjenje/Молитва за спасение (Zmey/Змей, 2008)
26. Gologan - Pirinska pesen/Pirin song (2010)
27. Isihia - Gospodi Vozvah (Orisiya, 2003)
23:27, piotrpiegat , pokazy
Link Dodaj komentarz »

Bułgaria - z dala od Złotych Piasków, to kolejny muzyczny pokaz slajdów, który odbył się w Klubie Podróży Jarema. Tym razem autorzy pokazu Malwina i Artur Flaczyńscy, poprowadzili nas swoimi, tajemnymi ścieżkami, po których przez kolejne lata odkrywają te mniej znane oblicza Bułgarii.

Stara Płanina (cześć łańcucha górskiego Bałkanu) to najdłuższe pasmo górskie w Bułgarii, przecinające kraj na dwie części - północną i południową. Niższe partie gór porasta mglisty las, tworzący prawdziwie gotycką atmosferę. Jednak szczyty i najwyższe partie gór porośnięte są alpejskimi łąkami. Szczyt Buzłudża (1441 m) dla Bułgarów ma mocno symboliczne znaczenie. Oficjalna nazwa szczytu to Hadżi Dimityr, od nazwiska bułgarskiego bohatera narodowego. W 1868 r. na Buzłudży starły się ze sobą oddziały powstańcze (czeta) Dimityra i wojska osmańskie. Po nierównej walce czetnicy zostali rozgromieni. Bułgarski poeta Christo Botew uwiecznił tę bitwę w swoim słynnym poemacie "Hadżi Dimityr". Na szczycie Buzłudży bułgarska partia komunistyczna wybudowała serię pomników, które miały udowadniać, że cała walka o wolną Bułgarię była walką o Bułgarię komunistyczną. Pomniki miały upamiętniać m.in. "kongres buzłudżański" - pierwsze, założycielskie spotkanie bułgarskich socjalistów w 1891 roku u podnóża Buzłudży.  W 1981 r. otwarto tu Dom Partii w formie latającego, kosmicznego spodka z wielką, 70-metrową wieżą, w którym odbył się jeden partyjny kongres. Od upadku komunizmu ten surrealistyczny monument, symbol bułgarskiego socjalizmu, stoi całkowicie opuszczony i niszczeje. 

Widokom z zamglonej Buzłudży towarzyszą mroczne, folk-metalowe dźwięki zespołu Balkandji. W języku bułgarskim "Bałkandżi" oznacza "człowieka z Bałkanów", a ponieważ pasmo Starej Płaniny zwykło nazywać się w Bułgarii Bałkanem, oznacza to tyle co "Cowiek z gór". Nazwa ta odnosiła się przede wszystkim do bułgarskich rewolucjonistów, którzy ukrywali się na Starej Płaninie, w okresie panowania tureckiego imperium. Zespół Balkandji założyli w 1999 roku w Sofii gitarzysta Kirył Janew oraz grający na klawiszach Nikołaj Barowski. W swojej muzyce łączą bułgarską muzykę ludową, tradycyjne, bułgarskie instrumenty (tambura, kaval i tǔpan) z ciężkim brzmieniem progresywnego hard rocka oraz heavy metalu. Tworzą charakterystyczną mieszankę lirycznych lub wesołych melodii, nieparzystych, zmiennych rytmów zaczerpniętych z bułgarskiego folkloru, z ciężkimi riffami gitar, mocnym rytmem perkusji i elektronicznymi pasażami klawiszy. Archaiczna, ludowa poetyka ich utworów, obraca się wokół tradycyjnej tematyki piosenek ludowych - miłości, tęsknoty za ukochaną, legend, magii, czarów, obrzędowości, ale również miłości do ojczyzny. W 2001 roku muzycy nagrali i wydali własnym sumptem debiutancką płytę Probużdanie (Przebudzenie), które bardzo często pojawia się w dyskografii pod anglojęzyczną nazwą Awake. W trakcie kolejnych lat działalności skład grupy zmieniał się wielokrotnie - w sumie do dzisiaj przez zespół przewinęło się aż 14 różnych muzyków i wokalistów. Szczególnie trudne dla zespołu były lata 2005-06, kiedy to Nikołaj Barowski został aresztowany i osadzony w Grecji pod zarzutami przemytu fałszywych pieniędzy. Po spędzeniu około 1,5 roku w więzieniu, został oczyszczony ze wszystkich zarzutów i mógł wrócić do Bułgarii. W 2008 roku ukazał się długo oczekiwany, drugi album zespołu, zatytułowany Zmey (Zmiej/Żmij, to nazwa węża lub smoka z mitologii słowiańskiej). Ze słowiańskiej mitologii pochodzi również Samodiwa - magiczna, leśna wróżka - dziewica kuszącą młodych mężczyzn nocnym tańcem w blasku księżyca. Samodiva, to utwór z pierwszej płyty Balkandji Awake z 2001 roku.

Diva, samo diva stichija! - Ljuta zmija!

S pogled krŭvta mi izpiva! - Ljuta zmija!

Kak na sŭrtse se uviva! - Ljuta zmija!

Tazi gorska magija!

Docieramy do Płowdiw - drugiego po stolicy pod względem liczby mieszkańców i jednego z najstarszych miast w kraju. Płowdiw położony jest na skraju gór Rodopów, pośród siedmiu wzgórz zwanych tepe, nad rzeką Maricą. W dawnych czasach miasto było warownym grodem Traków, podbitym najpierw przez króla Macedonii Filipa, a następnie przez Rzymian. W czasach rzymskich Trimontium - miasto na trzech wzgórzach - było głównym ośrodkiem prowincji Tracja. Z tamtych czasów w mieście zachowały się między innymi antyczne łaźnie, stadion i amfiteatr Filipopolis. W średniowieczu przybyły tu plemiona słowiańskie, które z kolei zostały podbite przez Bizancjum. Miasto stało się graniczną twierdzą bizantyjską, wielokrotnie plądrowaną przez wyprawy krzyżowe, aż w końcu dostało się w ręce Turków. W XIX wieku po zakończeniu wojny rosyjsko-tureckiej miasto otrzymało nazwę Płowdiw i weszło w skład niepodległej Bułgarii. Spacerujemy po XIX-wiecznym, starym mieście, utrzymanym w stylu bułgarskiego odrodzenia narodowego. Część domów jest pięknie odrestaurowana, część czeka na remont. W 2019 roku Płowdiw będzie Europejską Stolicą Kultury i przygotowania do tego wydarzenia są w mieście widoczne na każdym kroku.

Biały, zielony i czerwony to kolory bułgarskiej flagi. To także nazwa 5-osobowego, folk-jazzowego bandu z Płowdiw White, Green & Red. To pierwszy, profesjonalny skład jazzowy w Bułgarii, stanowiący ważną część historii krajowej sceny jazzowej, będący jej prawdziwym symbolem - i to nie tylko ze względu na swoją nazwę. Od początku lat 70-tych muzycy WGR mieli ogromny wpływ na rozwój bułgarskiej sceny muzycznej oraz kształtowanie wielu elementów kultury w Płowdiw - mieście, w którym rezydowali i działali. W swojej muzyce łączyli elementy jazzowego kanonu, długie, zapamiętałe solówki, z motywami bułgarskimi - tradycyjnymi melodiami i tańcami ludowymi - stając się częścią europejskiej sceny jazz fusion. Głównymi instrumentami, które charakteryzowały ich brzmienie były: saksofon, jazzowa gitara oraz fortepian. W ciągu 35 lat działalności (1971-2006), muzycy White, Green & Red brali udział we wszystkich najważniejszych festiwalach jazzowych w Bułgarii, Europie (m.in. Jazz Jamboree w Warszawie) i w Stanach. Nagrali również kilka albumów - zarówno winylowych, jak i kompaktowych. Swoje wieloletnie doświadczenie sceniczne i instrumentalne przekazują obecnie w ramach powołanego przez siebie New Music Center w Płowdiw - centrum szkoleniowo-warsztatowego, popularnego wśród młodych, bułgarskich muzyków. Na płycie Sailing In The Dark z 1995 roku znalazła się soft jazzowa kompozycja Sailing, idealnie wpasowująca się spokojnym i relaksacyjnym nastrojem w klimat muzycznej "Podróży w nieznane".

Na szczycie wzgórza Dżambaz Tepe, na którym położone jest stare miasto w Płowdiw, znajdują się ruiny trackiej, a potem rzymskiej twierdzy, strzegącej miasta. Oglądamy średniowieczny meczet Dżumaja oraz pozostałości rzymskiego stadionu. Z wielkiego placu przed meczetem odchodzi główny deptak miasta (ulica Księcia Aleksandra I Battenberga), z neobarokowymi fasadami kamienic, licznymi sklepami, kafejkami, galerią sztuki – świetne miejsce na lody, kawę, przechadzkę w upalny dzień i podpatrywanie normalnego, miejskiego życia.

Kum taz zemja (Do tej ziemi) to kolejny utwór zespołu Balkandji z płyty Awake. Tym razem to, krótka, rockowa ballada w wersji akustycznej, gdzie metalowe brzmienie elektrycznych gitar, zastąpił stonowany acoustic folk i nagrane unplugged tradycyjne "pudła" gitar muzyków.  

 

W Baczkowie oglądamy prawie tysiąc lat historii rozległego Monastyru Baczkowskiego - drugiego co do wielkości w Bułgarii, męskiego klasztoru prawosławnego, założonego w XI wieku przez gruzińskiego mnicha. Monastyr długo pozostawał w ręku Gruzinów, potem cieszył się opieką bułgarskich carów, by w czasach panowania tureckiego być ostoją prawosławia i bułgarskiej kultury narodowej. Na północnych stokach Rodopów podziwiamy  malownicze pozostałości średniowiecznej twierdzy obronnej w Asenowgradzie. To warowna twierdza z XIII wieku założona przez cara Asena Ivana II w celu obrony tych ziem przez Bizancjum, a następnie Turkami.  W czasie panowania tych ostatnich twierdza została doszczętnie zniszczona i ostatecznie opuszczona.

Grupa Asen & Milena powstała w 2009 roku, łącząc tradycję i piękno bułgarskiego folkloru z muzyką klasyczną i jazzem. Trzon grupy tworzy troje cenionych i popularnych w Bułgarii muzyków i wokalistów. Wokalistka Milena Karadjowa pochodzi z okolic gór Strandża i Sakar, skąd wyniosła miłość i pasję do tradycji i folkloru tych ziem. W 2004 roku spotkała gitarzystę Asena Marinowa , z ktorym rozpoczęła wspólne występy i współpracę. W latach 2008 i 2010 Milena wydała dwa solowe albumy z jazzowymi aranżacjami popularnych, tradycyjnych piosenek bułgarskich. Zachowując autentyczne teksty i specyfikę lokalnych dialektów, Milena wybiera w śpiewanych przez siebie piosenkach nowoczesne aranżacje, które podkreślają siłę i piękno ludowych melodii. 

Z kolei Asen jest wykształconym klasycznie gitarzystą. Ukończył Nowy Uniwersytet Bułgarski w Sofii w klasie gitary i jest laureatem kilku nagród na krajowych i międzynarodowych festiwalach gitarowych. Wydał dotychczas 4 płyty solowe, grając na gitarze klasycznej i kameralnej. Z kolei grający na bułgarskim kavalu Hristian Georgijew uczył się gry na tym instrumencie od największych mistrzów w kraju. Jest muzykiem dwóch znanych, bułgarskich zespołów etno-folkowych - Merudii i Oratnicy. W nagraniach i na koncertach skład zespołu poszerzany jest dodatkowo o skrzypce, wiolonczelę oraz perkusję. Pierwszy i jak dotychczas jedyny album grupy zatytułowany Na Srede Zemja (Na środku Ziemi) ukazał się w 2011 roku. 

Kompozycja Bachiana Bulgara grupy Asen & Milena, powstała na bazie tradycyjnej, bułgarskiej piosenki Brała moma ruża cwiete, a nagrana została z gościnnym udziałem Ljubomira Nikowa na wiolonczeli oraz partią gitary klasycznej opartej na Preludium BWV1007 J.S. Bacha. Tekst piosenki opowiada o "młodej dziewczynie, która zbierając kwiaty zasypia w swoim ogrodzie. Do śpiącej panny przychodzi młodzieniec z bukietem kwiatów oraz pierścionkiem, by ją obudzić i poprosić o jej rękę." Liryczny śpiew Mileny łączy się z ciepłą i intymną gitarą klasyczną Asena, wiolonczelą oraz łagodnymi dźwiękami tradycyjnego kavala.

Брала мома ружа цвете в градинкана. 

Дет го брала, там заспала покрай цветену.


Melnik, położony u stóp gór Pirin, to najmniejsze miasto w Bułgarii  - podobno na stałe zamieszkuje go tylko ok. 200 osób. Miasteczko znane jest z malowniczych domów w stylu bułgarskiego odrodzenia, a także produkcji świetnego wina, powstającego z uprawianej w okolicy winorośli.

W Melniku słuchamy jednej z najbardziej znanych w świecie, bułgarskich piosenek ludowych. Mari Mariiko to popularna piosenka rodopska z regionu gór Strandja. W wersji zespołu Lot Lorien z płyty Eastern wind (2002), została ona połączona w jeden utwór z inną piosenką ludową Mila moja majno lijo. Teledysk do tego utworu powstał w 2004 roku w reżyserii znanego, bułgarskiego reżysera Todora Czapkanowa.

Mari Mariyko, karagyozliyko, hodila li si lete na mandra?

Vidyala li si, mari, pryasno sirenye?

Takova ti e byaloto litse

W okolicach Melnika oglądamy piaskowe piramidy - widowiskowe formy skalne uformowane z czerwonego piaskowca. W tle raz jeszcze Asen & Milena Group, tym razem w piosence Aide Mome Da Begame (Ucieknijmy Moje Kochanie). To popularna, macedońska piosenka ludowa o młodym mężczyźnie, który prosi ukochaną, aby uciekła z nim i zostawiła rodziców i posag.

Z Melnika, drogą przez wyschnięte, rzeczne koryto, wzdłuż słanych, piaskowcowych ścian, dochodzimy do Monasteru Rożeńskiego. To kolejny klasztor o prawie tysiącletniej historii, założony przez greckich mnichów z góry Athos. W bogatej w naścienne freski cerkwi Narodzin Bogurodzicy przechowywany jest główny skarb, ikona Matki Boskiej namalowana jakoby przez samego Łukasza Ewangelistę. Na przełomie XIX i XX wieku klasztor dawał schronienie bułgarskim i macedońskim rewolucjonistom, walczącym o niepodległość kraju. W pobliżu monasteru został pochowany Jane Sandanski, uznawany w Macedonii za bohatera narodowego.

Utwór Invocatio zespołu Irfan, to krótka kompozycja, zaśpiewana a capella w mrocznym, gotyckim stylu Lisy Gerrard i zespołu Dead Can Dance, będąca otwarciem płyty Seraphim z 2007 roku.

  

Przemieszczamy się na zachodni kraniec gór Riła, najwyższego masywu górskiego na Półwyspie Bałkańskim. Nazwa Riła pochodzi z języka trackiego i oznacza „górę pełną wody".

Szopska raczenica, to tradycyjna melodia i bardzo popularny taniec bułgarski. Trzy kroki w prawo, wykop, trzy kroki w lewo, wykop, a wszystko to w dosyć szybkim i skomplikowanym, nieparzystym tempie 7/8. Nazwa szopska, wywodzi się od tradycyjnej nazwy "Szopi", którą określa się mieszkańców Sofii i okolicznych regionów. Szopskiej raczenicy wysłuchaliśmy w archiwalnej wersji zagranej na tradycyjnej, bałkańskiej trąbce przez Iwana Hadżijskiego, muzyka ludowego żyjącego w latach 1937-2005 u podnóża Rodopów, we wsi Markowo koło Płowdiw na południu Bułgarii. Utwór znalazł się na m.in. na płycie z najpopularniejszymi, bułgarskimi melodiami i tańcami ludowymi, zagranymi przez wielkich mistrzów bułgarskiej muzyki instrumentalnej Great Masters Of Bulgarian Instrumental Folklore, wydanej przez Balkanton w 2001 roku. (A tu raczenica, tylko troszkę inna)

Przez rozległe winnice docieramy do starej wioski Stob, znanej z malowniczych, tworzących bajeczną scenerię piaskowcowych piramid. Piramidy Stobskie, podobne są do melnickich, ale o wiele mniej znane. Iglice z pomarańczowo-beżowego piaskowca powstały dzięki wypłukiwaniu się miękkich fragmentów skał.

A z głośników rozbrzmiewa rytmiczny Kaval reggae bułgarskiego, etno-rockowego zespołu Gologan. To tradycyjny utwór bułgarski zagrany w rytmie reggae, z melodią wygrywaną na drewnianym flecie kaval. Gologan został założony w 2004 roku w Sofii przez grającego na kavalu Iwana Hristowa oraz gitarzystę Petara Czołchowa. Wkrótce dołączyła do nich wokalistka Angela Rodel - doktorant etnologii Uniwersytetu Kalifornijskiego UCLA z Los Angeles, która przyjechała do Bułgarii, aby prowadzić badania nad tradycyjnym, bułgarskim śpiewem ludowym. W 2006 roku dołączyli do zespołu Iwan Wulew (bas) i Grisza Manikatow (perkusja), uzupełniając w ten sposób obecny skład Gologana. Poza współczesnymi instrumentami rockowymi, zespół wykorzystuje tradycyjne, bułgarskie instrumenty ludowe, takie jak kaval, lutnia tambura, drewniany, podwójny flet dvojanka oraz bębenek tarambuka i inne. Ich muzyka to mieszanka tradycyjnych dźwięków i ludowych, bułgarskich melodii, z nowoczesnym brzmieniem, własnymi kompozycjami i rytmami rockowymi. Piszą własne, oryginalne teksty, zarówno w języku bułgarskim, jak i angielskim, a część z nich zapożyczają z pieśni ludowych lub folkloru miejskiego.

Ponieważ założyciele Gologan byli przede wszystkim poetami, ich pierwsze koncerty miały charakter literackiego odczytu oraz spektaklu, łączącego muzykę z poezją. Od 2006 roku zespół zaczął grywać wiele koncertów w kraju i za granicą, stając się jednocześnie częstym gościem wielu programów muzycznych w bułgarskiej TV. W 2008 roku został nagrany materiał na ich debiutancki album, który jednak nigdy się nie ukazał. Piosenki z tej sesji do dzisiaj grane są w bułgarskich stacjach radiowych i telewizyjnych. W 2012 roku po serii koncertów w Europie oraz Kanadzie, zespół przerwał swoją działalność na dwa lata. W 2014 roku, już bez Iwana Hristowa, Gologan wznowił działalność i rozpoczął pracę nad swoją pierwszą płytą.

Położony w kotlinie masywu Riła Monastyr Rilski, to najbardziej znany monastyr w kraju, wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Założony w XIV wieku przez św. Iwana z Riły, patrona Bułgarii jest ważnym symbolem bułgarskiego oporu przeciwko tureckiej okupacji oraz symbolem odrodzenia narodowego w XVIII i XIX wieku. Główna cerkiew pod wezwaniem Świętej Bogurodzicy to trójnawowa bazylika z XIX wieku, zbudowana na planie krzyża. Ozdobą świątyni są freski, olbrzymi ikonostas oraz słynna baszta Chrelina. W okolicach klasztoru znajdują się też mniejsze, zabytkowe cerkiewki i kaplice ze starymi freskami z XV-XVII wieku. 

Najstarsze, prawosławne pieśni religijne z Bułgarii pochodzą z XII wieku. Jednym z najbardziej znanych, średniowiecznych kompozytorów tej muzyki był żyjący na przełomie XIII i XIV wieku Joan Koukouzeles (Kukuzel). Slava Otcu (Chwała Panu) to jedna z najpopularniejszych kompozycji Kukuzela, której wysłuchaliśmy w interpretacji Chóru Kameralnego Sredec z Sofii. Sredets Chamber Choir powstał w 1973 roku, a jego nazwa odnosi się do średniowiecznej nazwy dzisiejszej stolicy Bułgarii. Założycielem, dyrektorem artystycznym i dyrygentem chóru jest Alexander Kujumdżijew. Chór Sredec jest prawdziwą instytucją muzyczną i ośrodkiem akademickim, w którym wielu znakomitych śpiewaków uczyło się śpiewu i muzyki. Wielu z nich to dzisiaj znani soliści i chórzyści w czołowych teatrach operowych i zawodowych chórach w Bułgarii i innych krajach europejskich. Jednocześnie śpiewacy ci kontynuują swoją działalność w chórze Sredec. Chór jest chórem mieszanym, liczy obecnie 28 śpiewaków i wykonuje utwory zarówno a'capella, jak i z orkiestrą. Wykonywany przez nich repertuar to zarówno średniowieczne pieśni religijne (bizantyjskie, starobułgarskie, serbskie i starorosyjskie), jak też pieśni polifoniczne dawnych oraz współczesnych kompozytorów bułgarskich. Pieśń Slava Otcu znalazła się na wielu płytach chóru, a po raz pierwszy ukazała się w 1992 roku na płycie Dawna Muzyka Bułgarska (Стара Българска Музика, 1992). W 2000 roku ukazał się w naszym kraju album Bulgarian Voices, z najsławniejszymi wykonaniami Sredets Chamber Choir średniowiecznych pieśni prawosławnych. 

U podnóża gór Riła podziwiamy jeszcze jedną, znacznie skromniejszą cerkiewkę św. Mikołaja i jedyny na Bałkanach gejzer w Sapareva Banja. Towarzyszy nam Molitva za spasenie (Modlitwa o zbawienie), kolejny utwór folk-metalowego bandu Bałkandżi, z ich drugiego albumu zatytułowanego Zmey (Zmiej/Żmij, to nazwa węża lub smoka z mitologii słowiańskiej), który ukazał się w 2008 roku.

Musała (2925 m), to najwyższy i najrozleglejszy szczyt gór Riła. Podziwiając go na zdjęciach słuchamy drugiego utworu zespołu Gologan. Tym razem to tradycyjna Pirinska pesen (Piosenka pirinska) zagrana w nowoczesnej, folk-rockowej aranżacji zespołu.  

Na zakończenie wycieczki po górach Riła, odwiedzamy Siedem Jezior Rilskich, czyli bułgarski odpowiednik naszych tatrzańskich Pięciu Stawów. To siedem jezior położonych na wysokości 2100-2500 m, a każde z nich ma swoją własną nazwę: Łza, Oko, Nerka, Bliźniak, Botaniczne, Rybne i Dolne. Co roku w sierpniu, przy brzegach jeziora Nerka, spotykają się członkowie tzw. Białego Bractwa, którzy witają tutaj swój symboliczny Nowy Rok. Białe Bractwo, rodzaj ruchu religijno-filozoficznego, założonego przez Petera Dynowa pod koniec XIX w, łączącego chrześcijaństwo z innymi religiami, m.in. buddyzmem. Ich charakterystyczną cechą jest biały strój. Góry Riła są dla wyznawców sekty terenem kultu i świętości, stąd każdego roku bardzo licznie je odwiedzają.


Na zakończenie podróży po Bułgarii słuchamy jeszcze jednego utworu zespołu Isihia. Gospodi Vozvah (Panie, wezwałem Cię), to kolejna, magiczna kompozycja-modlitwa z płyty Orisiya (2003), prawdziwe misterium cerkiewnego śpiewu oraz tradycyjnej, etnicznej muzyki, zagranej z wykorzystaniem tradycyjnych bułgarskie instrumentów ludowych, takich jak gajda, kaval, typan i tambura.

 

Bułgaria - z dala od Złotych Piasków - Malwina i Artur Flaczyńscy

14.01.2017, Klub Podróży Jarema

Spis utworów

Tagi: bułgaria
23:27, piotrpiegat , pokazy
Link Dodaj komentarz »
niedziela, 12 marca 2017

Bułgaria - z dala od Złotych Piasków, to kolejny muzyczny pokaz slajdów z podróży, który odbył się w Klubie Podróży Jarema. Tym razem autorzy pokazu Malwina i Artur Flaczyńscy, poprowadzili nas swoimi, tajemnymi ścieżkami, po których przez kolejne lata odkrywają te mniej znane oblicza Bułgarii

W pobliżu Wielkiego Tyrnowa znajduje się niewielka, acz niezwykle urokliwa wioska Arbanasi. Ze względu na unikatową, XIX-wieczną architekturę, Arbanasi wpisana została na listę UNESCO. We wsi podziwiać można ponad sto domostw należących dawniej do zamożnych rodzin kupieckich, a także pięć cerkwi i dwa monastyry. Większość domostw otoczona jest wysokimi, grubymi murami, z drewnianymi bramami i wąsko okratowanymi oknami.

Oglądając Arbanasi słuchamy pieśni będącej już prawdziwym kanonem muzyki bałkańskiej. Słynne Ajde Jano, to utwór który powstał w XIX wieku w diasporze żydowskiej żyjącej w Serbii. Melodia wyraża tęsknotę za radosnym życiem i wspólnym tańcem (tradycyjne, bałkańskie kolo), a słowa są miłosnym wyznaniem do dziewczyny o imieniu Jana. Utwór grany jest zazwyczaj na skrzypcach z towarzyszeniem męskiego lub żeńskiego śpiewu i jest jednym z najważniejszych i najpopularniejszych w tradycyjnej muzyce klezmerskiej. Tym razem posłuchaliśmy Ajde Jano (słuchaj!) z debiutanckiej płyty Dévoïko (2005) etno-jazzowego trio Boya z francuskiego Strasburga. Boya powstali w 2001 roku z połączenia trzech różnych, muzycznych kultur. Dimitar Gougov jest wirtuozem bułgarskiej gydułki (lub jak kto woli gadułki) - niewielkiego instrumentu strunowego, na którym gra się smyczkiem. Trzy metolowe struny melodyczne i 11 rezonansowych, wyżłobione z jednego kawałka drewna pudło rezonansowe oraz stosunkowo krótki, bezprogowy gryf, tworzą niezwykle oryginalne brzmienie gydułki. Gougov od dzieciństwa miał styczność z tradycyjną muzyką bułgarską, był uczniem wielkiego mistrza Atanasa Wułczewa oraz członkiem orkiestry Filipa Kotewa. W 2000 roku przeniósł się do Strasburga. Tam też poznał pianistkę Nathalie Tavernier, wykształconą klasycznie w klasie fortepianu i kameralistyki Konserwatorium w Grenoble, a także Etienne'a Gruel'a, mistrza orientalnych instrumentów perkusyjnych: daf, darbuka, tapan i cajon. W swoich aranżacjach Boya łączy tradycyjną muzykę z Bułgarii i z innych części Bałkanów, ze współczesną kameralistyką i jazzem. Repertuar tria to przede wszystkim bułgarskie pieśni i tańce oraz popularne utwory tradycyjne i ludowe z sąsiednich krajów bałkańskich. Bułgarska gydułka, klasyczny fortepian, a także zestaw orientalnych instrumentów perkusyjnych wchodzą ze sobą w idealne harmonie, uzupełniają się, nadając tradycyjnym, ludowym dźwiękom nowych kolorów i dużo muzycznej oryginalności. Druga płyta trio Boya Ispaïtché ukazała się w 2008 roku, a kolejna - trzecia nadal czeka na właściwy moment.  

Wielkie Tyrnowo otoczone jest pierścieniem kilkunastu, zabytkowych monastyrów. Monastyr Preobrażenski, to czwarty co do wielkości i jeden z najpiękniej położonych klasztorów w Bułgarii. Zbudowano go w XIV wieku na wzgórzu, tuż pod pionową, skalistą ścianą. Zabudowania klasztorne tworzą kompleks, do którego należą cerkiew, dzwonnica i budynki mieszkalne. Niedawno odrestaurowana cerkiew Przemienienia Pańskiego pochodzi z XIX wieku, a jej freski i zdobienia to dzieło Koliu Ficzeta oraz Zacharego Zografa, słynnego, bułgarskiego mistrza malarstwa sakralnego. Z tego okresu zachowało się kilka ikon, umieszczonych w pozłacanym ikonostasie. Z monastyru Preobrażenskiego podziwiamy kolejny, niedaleki monastyr Swetej Trojcy.

Mistyczną atmosferę starego monastyru mogliśmy doskonale odczuć za sprawą muzyki bułgarskiego zespołu Isichija. Nazwa pochodzi od greckiego słowa Hēsychía, oznacza "wyciszenie, spokój, kontemplacja" i w teologii prawosławia rozumiane jest jako „harmonia i mistyczna łączność z Bogiem". Isichija odwołuje się też do hesychazmu - bizantyjskiego ruchu religijnego, głoszącego zbawienie duszy, dzięki modlitwie. Założony w 1999 roku w Sofii zespół, łączy elementy bułgarskiego folkloru z cerkiewną muzyką sakralną. Inspirują się muzyką dawną, czerpiąc z wczesnego średniowiecza, z czasów drugiego państwa bułgarskiego (XII-XIV wiek). To swoista retrospektywa bułgarskiej historii i tradycji duchowej. Zespół łączy muzykę tradycyjną ludów zamieszkujących na przestrzeni wieków tereny dzisiejszej Bułgarii (m.in. Traków, Słowian i Turków) oraz przede wszystkim, elementy XIV-wiecznego chorału bizantyjskiego. Teksty religijnych psalmów i pieśni najczęściej wykonywane są w języku starocerkiewno-słowiańskim. Muzyka Isichiji jest niezwykle stonowana i doskonale nadająca się do wyciszenia oraz kontemplacji. Melodyjne hymny (często śpiewane na głosy) podbite są wyraźnym rytmem, co jest odbiciem inspiracji muzyką średniowiecza. Zespół wykorzystuje tradycyjne, bułgarskie instrumenty, takie jak kaval, typan, tambura, gajda, zurna, jak też zupełnie współczesne gitary, instrumenty klawiszowe i perkusję. Początkowo ośmioosobowy skład muzyków z czasem ograniczył się do czterech osób. Liderem zespołu jest od samego początku Jewgeni Nikołow, grający na typanie wokalista.

Pierwsza, debiutancka płyta zespołu ukazała się w 2001 roku, pod nazwą Isihia (transkrypcja angielska). Była to ścieżka dźwiękowa filmu telewizyjnego, opowiadającego historię średniowiecznej Bułgarii. W następnym roku Isichija została poproszona o napisanie muzyki do spektaklu tanecznego Oryżja (Przeznaczenie/Orisiya, 2002). Przedstawienie opowiada o młodej, bułgarskiej dziewczynie, biegnącej przez całą historię kraju i oglądającej wszystkie wzloty i upadki Bułgarii. Spektakl cieszył się dużym powodzeniem i został wystawiony ponad 150 razy w kraju i za granicą. W 2009 roku ukazała się trzecia płyta, podwójny album Stichiri/Otkrowenija (Objawienia). Stichera to liczba mnoga od sticheronu, greckiego określenia wierszowanego psalmu w liturgii prawosławnej. Album został zainspirowany tradycją dawnego, bizantyjskiego śpiewu monodycznego (jednogłosowego). Materiał został nagrany w klasztorze w Rile - jednym z najstarszych, bułgarskich monastyrów. Muzykom udało się odtworzyć niezwykłą atmosferę prawdziwej prawosławnej liturgii, zapraszając do nagrań kantorów z kościoła Św. Grzegorza z Sofii.

Muzycy podkreślają, że ich utwory powstają z chęci podniesienia na duchu Bułgarów i zwrócenia uwagi na dawne tradycje bułgarskiej państwowości. Isichija jest w pewnym sensie pomostem między współczesną, a średniowieczną Bułgarią. Większość ich utworów przedstawia wydarzenia z burzliwej historii kraju, głównie z okresu osmańskiej inwazji na Bałkany, prób jej odparcia, a także inne, dramatyczne momenty jak na przykład bitwa pod Kleidion - obecnie wieś Kljucz. Kompozycja Klyuch poświęcona jest bitwie, która rozegrała się w 1014 roku pomiędzy wojskami bułgarskiego cara Samuela, a siłami bizantyjskiego cesarza Bazylego II. Była ona punktem kulminacyjnym krwawych zmagań pomiędzy tymi państwami. Po okresie zwycięstw Bułgarów, na początku XI stulecia inicjatywa przeszła w ręce Bizancjum, a zbrojne najazdy powtarzały się systematycznie każdego roku. Car Samuel zdecydował się zastąpić drogę kolejnemu najazdowi Bizancjum w wąwozie Strumy, w górach Bełasica. Armia cesarza Bazylego była jednak zbyt silna. Wojska bułgarskie zostały całkowicie rozbite, car zbiegł do Prilepu, a kilkanaście tysięcy bułgarskich rycerzy dostało się do niewoli. Cesarz kazał wszystkich jeńców oślepić, pozostawiając co setnemu jedno oko, by mógł prowadzić pozostałych. Tak okaleczonych odesłał władcy bułgarskiemu. Samuel na ten widok padł rażony apopleksją i zmarł. Zwycięstwo Bazylego otworzyło drogę do ostatecznego podboju i podporządkowania państwa bułgarskiego Bizancjum. Wideo do utworu Klyuch przedstawia obrazy namalowane przez bułgarskich, rosyjskich, czeskich i polskich artystów, wiodąc widza śladem dramatycznych momentów w całej, bułgarskiej historii.


  Przed nami miasto Szumen w północno-wschodniej Bułgarii. Jednym ze znanych zabytków jest tu usytuowana na obrzeżach miasta, majestatyczna twierdza z czasów Bizancjum, zniszczona w XV wieku podczas wojny z Turkami przez polskie wojska króla Władysława Warneńczyka. Szumen jest obecnie głównym ośrodkiem kultury muzułmańskiej w kraju. Mieszka tu największa liczba muzułmanów w całej Bułgarii. Największa, czynna muzułmańska świątynia w kraju to szumeński meczet Tombuł - XVIII-wieczny kompleks z 40-metrowym minaretem, medresą i mektepem (szkołami), kitafem (biblioteka) i pobliskim tureckim bazarem. Szumen słynie też z wielkiego pomnika Twórców Państwa Bułgarskiego, który my oglądamy tylko z daleka. W wiosce Madara (co znaczy Święta Góra) niedaleko  Szumenu znajduje się średniowieczny zabytek z okresu pierwszego państwa bułgarskiego – Jeździec z Madary – płaskorzeźba wykuta w pionowej skale na wysokości 23 m. Jest to jedyna tego typu płaskorzeźba  w całej Europie, wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Płaskorzeźba pochodzi z VIII w. i symbolizuje uznanie państwa bułgarskiego przez Bizancjum. Relief jeźdźca, utożsamianego z bułgarskim chanem Terwełem, przebijającego włócznią lwa, można dziś znaleźć na wszystkich bułgarskich monetach. Jeździec z Madary uznany został współcześnie za symbol Bułgarii. W Madarze oprócz płaskorzeźby, obejrzeć można malownicze jaskinie, małą świątynię i Grotę Nimf – ogromną grotę o niezwykłej akustyce.

W Polsce mamy chodzonego, zaś Bułgarzy mają swoje horo - bardzo popularny, bałkański taniec korowodowy. Právo horo, czyli horo proste, jest uważany za taniec narodowy Bułgarii, Albanii i Macedonii i stanowi nieodłączną cześć każdego tutejszego wesela, święta, ludowej zabawy czy uroczystości. Právo horo to taniec korowodowy, tańczony w jednym lub w kilku szeregach, zarówno przez kobiety, jak i mężczyzn. Połączeni w szeregu tancerze trzymając się za ręce (raczej kobiety), szarfy lub pasy (to mężczyźni), odmierzają ustalony rytm kroków i przesuwają się powoli i miarowo w prawą stronę. Tancerz najbardziej od prawej jest więc prowadzącym. Melodię Právo Horo zamieścił również na swoim debiutanckim albumie The Long Road z 1986 roku Theodosii Spassov. Jednak wersja ta dosyć daleko odbiega od tradycyjnej, ludowej odmiany horo. Zagrana na tradycyjnym kavalu melodia otrzymała tu bogatą, orkiestrową aranżację dyrygenta Stefana Moutafchieva, wykonaną przez Orkiestrę Bułgarskiego Radia i Telewizji.

       

Na południowych krańcach Wyżyny Dobrudży, w okolicach Warny, natrafimy na tzw. "skamieniały las". Pobiti Kamni, to unikalny fenomen geologiczny, który być może nie ma sobie równych w żadnym innym miejscu na świecie.  Nazwę można tłumaczyć jako „kamienie zasadzone w ziemi”, ale tradycyjnie nazywa się je Kamienny Las. Składa się z kilku grup kamiennych kolumn (ok. 300 okazów),  wysokich na 5-7 metrów.  Kiedyś uważano je za pozostałości starożytnego miasta lub świątyni, jednak okazało się, że wszystkie te formacje są dziełem natury – powstały na skutek wymywania wapienia przez wodę z opadów. Od czasu wczesnego średniowiecza Kamienny Las uważany był za święte miejsce, pełne potężnych sił nadprzyrodzonych i źródeł energii.

Innym, niewyczerpanym źródłem energii jest zdecydowanie bułgarska muzyka ludowa oraz grający ją w nurcie folk-fusion, znany nam już zespół Oratnitza. Ich muzyka jest niezwykle kolorowa i bogata w różne dźwięki i nowe, nieoczywiste brzmienia. Jest różnorodna i wielobarwna, czyli w języku macedońskim - zbliżonym do bułgarskiego - jest "szarena". A w ludowej muzyce bułgarskiej szarena może być również gra na tradycyjnej gajdzie, czyli bałkańskich dudach. Gajda jest dętym instrumentem ludowym, składającym się z dwóch, drewnianych piszczałek i skórzanej torby wyrabianej ze skór owiec lub kóz. Gajdy (czy też dudy) znane są w różnych częściach Europy, jednak najbardziej rozpowszechnione są na południowych Bałkanach, zwłaszcza na terenach dawnej Tracji - w Bułgarii i Macedonii.  To właśnie stamtąd pochodzi popularna piosenka ludowa Szarena Gajda, którą wraz z Oratnitzą zagrał na gajdzie gościnnie Dejan Stojew. Jego solowe partie gajd łączą się tu z brawurową grą Georgi „Horhe” Marinowa na aborygeńskim didjeridoo.

Ot doma do carszija, trŭgnah s gaĭda szarena

Na rabota da oda, i na gaĭda da svirja.

Szarena gaĭda izpisana, s mŭnista nanizana,

Sviram, peja, oro igram, tupa rumpapa... 

Malowniczy przylądek Kaliakra, to najdalej na wschód wysunięty skrawek Bułgarii. Dwukilometrowy cypel w pobliżu granicy z Rumunią, tworzą monumentalne, pionowe skały sięgające 70 m, będące domem dla prawie 300 gatunków ptaków. Na cyplu obejrzeć można ruiny średniowiecznej fortecy z czasów trackich. Pobliski pomnik upamiętnia generała Uszakowa, dowodzącego flotą rosyjską w bitwie z Turkami, która rozegrała się na okolicznych wodach w 1791 roku. Inny, bardziej znany pomnik, symbolizuje legendę o 40 pannach, które wobec nieuchronnego upadku twierdzy, nie chcąc dostać się w ręce Turków, splotły warkocze i rzuciły się do morza. Obecnie Kaliakra jest rezerwatem, w którym można obserwować m.in. kormorany i czarnomorskie delfiny.

Kaliakrę oglądamy przy delikatnych, baśniowych dźwiękach Przebudzenia. Awakening to instrumentalna kompozycja, znanego również w Polsce, zespołu Lot Lorien. Muzyka tego zespołu to głównie autorskie, współczesne kompozycje, oparte na folklorze bułgarskim i celtyckim folku, połączonym z progresywnym rockiem, jazzem i muzyką klasyczną. Lot Lorien powstał w 1998 roku w Warnie. Założyciele zespołu, gitarzysta Kirył Georgijew i perkusista Zlatomir Wałczew, zainspirowali się twórczością J.R.R. Tolkiena. Nazwa zespołu wywodzi się baśniowego lasu Lothlorien w królestwie elfów Galadhrim z powieści Władca Pierścieni. Tolkienowski Lothlorien to tzw. "martwy punkt w czasie" - miejsce gdzie czas się zatrzymał, a każdy odwiedzający je przybysz, zapomina o wszystkich troskach i zagrożeniach. Muzycy Lot Lorien zainspirowani romantycznymi, baśniowymi krajobrazami Śródziemia oraz owym martwym punktem czasu, zaczęli tworzyć sugestywne, mistyczne dźwięki, które skłaniają do zapomnienia o codziennych zmartwieniach. W rezultacie powstała oryginalna interpretacja bułgarskich oraz celtyckich melodii i piosenek ludowych, połączonych z brzmieniami progresywnego, gitarowego rocka, elementami jazzu i muzyki klasycznej.


Największy wpływ na takie właśnie brzmienie zespołu ma niewątpliwie Kirył Georgijew - kompozytor  i autor tekstów większości utworów. To połączenie gitary akustycznej, skrzypiec i delikatnego, żeńskiego wokalu, dźwięków syntezatora, gitary basowej, bębnów oraz instrumentów etnicznych, takich jak: tapan, tabla, djembe, darbouka, didgeridoo. Poza dwoma założycielami zespołu, w pierwszym składzie Lot Lorien grali jeszcze: basista Petar Pawłow, klawiszowiec Aleksander Kinow, skrzypaczka Galina Kojczewa oraz wokalistka Bora Petkowa. W tym składzie zespół wydał 3 płyty - dwie studyjne i jeden album koncertowy. Wydawniczy debiut to album Eastern wind z 2002 roku, z którego pochodzi słuchana przez nas kompozycja Awakening. Płyta została nagrana w legendarnym studio Balkantonu w Sofii - jednym ze starych, bułgarskich studiów wyposażonych jeszcze w drogi sprzęt analogowy - wielościeżkowe magnetofony, miksery, wzmacniacze, mikrofony. Nagrania dokonano na żywo w studio, wszystkie instrumenty zostały nagrane wspólnie, a całość ma wyraźne brzmienie retro. W 2003 roku zespół ruszył w trasę koncertową po Europie i Azji - gościł też w Polsce, m.in. na festiwalu Z wiejskiego podwórza w Czeremsze. W tym samym roku Lot Lorien rozpoczął współpracę z Theodosii Spassovem, z którym wspólnie wystąpił na koncercie w macedońskiej Ochrydzie i z którego została wydana płyta Live in Ohrid. Trzecia płyta zatytułowana Lot Lorien, która ukazała się w roku 2006, to efekt współpracy z kilkoma, ludowymi muzykami z Bułgarii i z zagranicy (m.in. rosyjski flecista Roman Stoljar, turecki śpiewak Latif Bolat). W 2012 roku, zespół już w składzie z nową wokalistką i akordeonistą wydał swoją czwartą płytę Elsewhere, po czym nastąpiły kolejne roszady w składzie. W 2014 roku Kirył i Zlatomir zdecydowali się wyjechać na stałe z Warny do angielskiego Coventry. W Anglii nastąpił nowy początek w karierze zespołu. W bułgarsko-brytyjskim składzie Lot Lorien gra muzykę folkową, łącząc bułgarską i angielską tradycję ze współczesnym brzmieniem. W 2015 ukazał się singiel Elsewhere again, z gościnnym udziałem kilku angielskich muzyków folkowych z Covenrty i Birmingham.  

Podróżując wzdłuż wybrzeża Morza Czarnego nie można ominąć Warny. To trzecie pod względem wielkości miasto w Bułgarii i jednocześnie bardzo popularne miejsce wakacyjnego wypoczynku. Bogata historia miasta i panowanie kolejno wielkich, antycznych cywilizacji, jak Rzym, Grecja, Bizancjum oraz średniowiecznego imperium osmańskiego sprawiły, że Warna to nie tylko największe centrum bułgarskiej turystyki, ale też miejsce wielu zabytków. Po obejrzeniu pozostałości rzymskich łaźni, przez słynny, rozległy Park Nadmorski, zmierzamy do delfinarium (raju dla maluchów) i nad urokliwe morze. Z kolei  Obzor, zwany kiedyś Heliopolis (Miasto Słońca), to niewielki kurort położony między niskimi zboczami Starej Płaniny i brzegiem morza. W tutejszym amfiteatrze przyglądamy się imprezie rosyjskich kuracjuszy, słuchając w tle hiszpańsko-bałkańskiego przeboju Karagioz zespołu Obraten Efekt - cover'u popularnego przeboju Enrique Iglesiasa Bailamos z 1999 roku. Karagioz pochodzi z debiutanckiej płyty Efekten obrat, wydanej przez Obraten Efekt w 2000 roku. "Odwrotny Efekt" założyło w 1998 roku czterech muzyków z Sofii,  na czele z wokalistą Nikołajem Popowem. W zgodzie z jego nazwiskiem zespół (gitara, bas i perkusja) specjalizuje się w pop-rockowych przebojach, podbarwianych "metalizowanym etno-ska z retro-punkowymi motywami". Na pewno mają dużo poczucia humoru, a ich utwory ukazały się dotychczas na czterech płytach.

   

Nazywany "Perłą Morza Czarnego" Nesebyr, to podobno najpiękniejsze miasteczko w Bułgarii. Położone jest na skalistym półwyspie połączonym ze stałym lądem wąską groblą. Obronne walory tego miejsca docenili już Trakowie, którzy założyli tu miasto Mesambria. Obecnie Nesebyr to żywe muzeum wpisane na listę UNESCO. Do otoczonego murami obronnymi miasta wchodzi się przez bizantyjską bramę z V w. Nesebyr to wąskie uliczki wybrukowane kocimi łbami, malutkie placyki, dwukondygnacyjne domy o kamiennych parterach, drewnianych, nadwieszonych nad ulicą piętrach i zewnętrznych klatkach schodowych, kramy z pamiątkami, knajpki, tawerny, a wszystko skupione na niewielkiej powierzchni i okraszone kwiatowymi ogródkami. Nesebyr nazywany jest miastem 40 cerkwi, ale naprawdę było ich tu ponad 80. Oglądamy m.in. Starą Metropolię, czyli ruiny Kościoła Mądrości Bożej z IV/V w., cerkiew Jana Chrzciciela z X w., Chrystusa Pantokratora z XIV w.

Podziwiając malowniczy Nesebyr słuchamy zespołu Bulgara w instrumentalnej kompozycji Bear's Wedding. Bulgara porusza się w nurcie world-fusion, łącząc bułgarski folk - jego charakterystyczny rytm i harmonie, melodie oraz instrumenty ludowe - z rockiem, jazzem, funkiem i drun'n'bass'em. Ten siedmioosobowy zespół powstał w 2002 roku w Sofii, a jego założycielami byli świetni, doświadczeni muzycy: Kostadin Kostadinow (Genczew), grający na kavalu oraz perkusista Kirył Dobrew. Genczew swoje doświadczenia zdobywał m.in. w Orkiestrze Bułgarskiego Radia, jako solista na koncertach słynnego chóru The Mystery of Bulgarian Voices, a także jako członek francusko-bułgarskiego projektu Odysseus. To właśnie on odpowiada za folkową stronę muzyki Bulgara. Z kolei Dobrew specjalizuje się w realizacji oraz produkcji nowoczesnego popu, hip-hopu i muzyki filmowej. Nie mniej doświadczeni i uznani są pozostali muzycy zespołu, grający m.in. na gajdzie, tamburze, gydułce, gitarze basowej oraz instrumentach perkusyjnych. Pod koniec 2005 roku ukazał się ich pierwszy album Bear's Wedding (odsłuch - cała płyta), który zaowocował udziałem zespołu we wszystkich, najważniejszych festiwalach jazzowych w Bułgarii, gdzie wszyscy muzycy Bulgary mogli wykazać się swoim muzycznym kunsztem i instrumentalną maestrią. Tytułowe "Niedźwiedzie wesele" z tej płyty, to kwintesencja stylu Bulgara. Niezwykła mieszanka bułgarskiej, ludowej muzyki weselnej, prawdziwy popisy gry na tradycyjnych instrumentach, szalone tempo i zmiany rytmu, a wszystko zanurzone w błyskotliwych, niekiedy lekko humorystycznych improwizacjach i hiper-rockowej energii.  

  

"Przełęcz Szipka (1185) w górach Stara Płanina, to miejsce trwających przez wiele lat zmagań w czasie wojny sewastopolskiej, o wyzwolenie Bułgarii spod władzy Turków. Decydujące znaczenie miały bitwy o przełęcz w latach 1877-78. Walczyło tu w sumie sto tysięcy Rosjan i sprzymierzonych z nimi bułgarskich powstańców. Poległo 4 tysiące z nich - zostali pochowani w sarkofagu w tej wyłaniającej się spośród mgieł kamiennej wieży. Wieża i otaczające ją pomniki tworzą  Pomnik Wolności." (MAF)

Heroiczna bitwa w obronie Szipki jest tematem  przebojowego, dynamicznego kawałka O, Szipka! heavy metalowego zespołu Epizod. To grupa, będąca dla Bułgarów kimś tak ważnym na scenie heavy metalowej jak Iron Maiden dla Brytyjczyków, czy Aria dla Rosjan. Zespół założony w 1983 roku w Sofii tworzy muzykę, będącą mieszanką heavy, trash i folk metalu, a jego pierwsze utwory były inspirowane poezją francuskich poetów - Baudelaire'a i Villon'a. Słyną w Bułgarii ze swoich koncertów, do których włączają elementy teatru, rock opery, cerkiewne chóry, a także ludowe zespoły pieśni i tańca. W okresie od 1992 do 2012 roku Epizod wydał 15 płyt, otrzymując etykietkę swojego stylu jako patriotyczny metal. To przede wszystkim ze względu na historyczną i narodową tematykę wielu swoich płyt i utworów. Teksty ich utworów mówią głównie o chwale i potędze średniowiecznej Bułgarii. Jednym z ich najlepszych albumów jest Balgarskiyat Bog z 2002 roku - w Bułgarii uchodzący nie bez przesady za legendarny, uważany za jeden z najlepszych w historii bułgarskiego rocka. Teksty utworów śpiewane przez wokalistę Emila Czendowa, to oryginalne wiersze bułgarskich poetów rewolucyjnych - Hristo Botewa i Iwana Wazowa. Najsłynniejszym przebojem Epizodu z płyty Bułgarski Bóg jest właśnie O, Szipka! Mocne, dynamiczne gitary, perfekcyjna perkusja i bas, a w refrenie ogromną rolę odgrywa męski chór, który świetnie współgra z wokalem Czendowa i dodatkowo podbija podniosły, patriotyczny ton pieśni. Ten kawałek śmiało może konkurować z legendarnymi utworami największych gwiazd światowego heavy metalu.  



Część 3 już wkrótce.
Tagi: bułgaria
16:32, piotrpiegat , pokazy
Link Dodaj komentarz »
 
1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 67

Wirtualne Gęśle